Mobiliteitshub en 3.500 nieuwe woningen voor Papendorp

Mobiliteitshub en 3.500 nieuwe woningen voor Papendorp

Het Utrechtse kantorenpark, in een glooiend landschap bij knooppunt Oudenrijn, wordt ontwikkeld tot een stedelijk knooppunt met een mobiliteitshub, een gemengd stedelijk woon- en werkgebied en voorzieningen. De afgelopen maanden werkte Wissing samen met gemeente Utrecht en Marseille Buiten hard aan dit volgende hoofdstuk, waarin we nieuwe lagen toevoegen aan het verhaal van Papendorp.

Mobiliteitsambitie Utrecht
Deelgebieden Papendorp Noord

Mobiliteitsambitie Utrecht

Naast een hoogwaardig kantorenpark, gaat Papendorp een belangrijke rol spelen in de mobiliteitsambitie van Utrecht. Utrecht prioriteert langzaam verkeer en openbaar vervoer en wil de rol van de auto beperken. Om dit te bereiken wordt gewerkt met mobiliteitshubs aan de randen van de stad. Dit zijn knooppunten van verschillende transportmiddelen. Hier stap je uit de auto over op de fiets of op het openbaar vervoer. Papendorp is hiervoor de aangewezen locatie, gezien de ligging aan twee belangrijke snelwegen, de A12 en A2.

Mobiliteitshub XL
Doorsnede Mobiliteitshub XL Papendorp

Mobiliteitshub XL

Er komt een Mobiliteitshub XL met ruimte voor 2.000 tot 3.000 auto’s en er kan gebruik gemaakt worden van deelfietsen en -auto’s en de bus. Bewoners van de toekomstige wijken Jaarbeurskwartier en Merwedekanaalzone parkeren hier straks op afstand. Zo blijft de auto uit de stad, en groeit het autoverkeer in de stad niet. Kortom, de Papendorpse mobiliteitshub staat centraal in de Utrechtse mobiliteitsaanpak en speelt een belangrijke rol op stadsniveau.

3.500 woningen: stedelijk wonen in het groen

Tevens speelt Papendorp een rol in de binnenstedelijke woningbouwopgave. Met het vertrek van de asfaltcentrale uit het gebied, kan de woonwijk Groenewoud nu eindelijk worden gerealiseerd. Ook wordt in een deel van Papendorp waar kantoren beoogd waren, nu in woningen voorzien. Hierdoor kunnen in Papendorp circa 3.500 woningen worden gerealiseerd. Hier woon je stedelijk én in het groen.

Passend in de Utrechtse mobiliteitsaanpak speelt de auto ook hier een bijrol. De openbare ruimte is zoveel mogelijk groen en autoluw of autovrij, net als in het kantorenpark van Papendorp. Je woont hier rustig, met de kwaliteiten van de natuur en het water van het kanaal naast de deur en toch op een steenworp afstand van het centrum van de stad. En als je dan toch een keertje weg wilt, dan ben je zo op de snelweg.

Wissing maakte in 1998 het ontwerp voor Papendorp en is sindsdien als supervisor betrokken bij de realisatie. Voor dit nieuwe hoofdstuk hebben we het Stedenbouwkundig Programma van Eisen gemaakt. Deze ligt vanaf 16 juli 2021 ter inzage.